Различити ставови струке о будућим државним уџбеницима Ostavite komentar

Идеја је одлична из угла географа, србисти нису уверени да је уџбеник једног издавача гаранција квалитета, док историчари указују да на основу анализе треба усагласити решење и конкретан план водећи рачуна о политичким и стручним импликацијама

О иницијативи да школске књиге за три предмета од националног значаја убудуће припрема и штампа искључиво држава ставови председнка стручних друштава али и цењених аутора уџбеника неупитног квалитета за српски језик и књижевност, историју и географију мимоилазе се око суштински важног питања – да ли је један национални издавач гаранција квалитета уџбеника и уређенијег образовања?

Географија, историја и језик, одређују идентитет нације, уџбеник из географије треба да пише афирмисани стручњак у издању државне издавачке куће, а велики проблем представљају наставни програми, јер грешке у њима не може исправити ни најбољи писац уџбеника, како уверава проф. др Мирко Грчић, председник Српског географског друштва.

– Српско географско друштво није учествовало у изради нових програма претходних година, када су из петог разреда избачене теме о географској карти, из шестог разреда регионална географија Европе, из седмог изучавање појединих држава света… Да ли је то оправдано у време када Србија утире себи европски пут? Како ће ученици шестог разреда разумети историју Европе ако не знају географију Европе? – пита Грчић.

Напомиње и да би Закон о уџбеницима требало да препознаје сукоб интереса не само на релацији аутор-издавач већ и у учешћу у радној групи Завода за унапређивање образовања и васпитања која кроји предлоге програма.

– Писање наставних програма, оцену квалитета и одобравање уџбеника не треба да обавља иста институција, чак ни иста личност. Уџбенике су до сада издавале различите издавачке куће, њихови уредници бирали су писце из редова одређене струке, према свом нахођењу. На корицама уџбеника разних издавача из географије за основне школе од петог до осмог разреда, који су тренутно на тржишту, можете набројати 29 аутора и коаутора. У таквом галиматијасу лако се провлаче противуречности, грешке, лоша објашњења, те би приликом њиховог одобравања требало да се чује и уважава глас стручних институција укључујући и Српско географско друштво – изричит је Грчић, чије се име чита на корицама издања Завода за уџбенике.

Када је у питању национална географија, он је заговорник једног уџбеника, јер је то, како појашњава, посебно важно поље на којем се конфронтирају, прожимају и сједињују различите теорије и идеологије, а Србија је раскршће култура, традиција, геополитичких интреса и система вредности.

– Због тога треба водити рачуна о развијању патриотизма код ученика пратећи српске етничке просторе на Балкану, истовремено развијајући толеранцију и уважавање других народа. Такође, и поставити границе и оријентире слободе избора садржаја, јер се неограничена слобода претвара у анархију. Потребна је далеко већа контрола садржаја и квалитета уџбеника и програма, коју треба да спроводи неко одговорно стручно тело у сарадњи са надлежним министарством.  У том смислу подржавам идеју председника – појашњава Грчић.

Да се најчешће наводи мишљење да би „очувања језика и писма, националног идентитета и културног наслеђа српског народа” могао гарантовати само Завод за уџбенике, а да су пре свега, за садржаје свих, па и предмета од националног значаја, задужени програми наставе и учења, подсећа проф. др Весна Ломпар, председник Друштва за српски језик и књижевност Србије.

– Програме саставља Завод за унапређивање образовања и васпитања. Мишљење о њима даје Национални просветни савет и одобрава их Министарство просвете. Сваки аутор уџбеника мора поштовати задати програм за свој предмет и обликовати га у складу са научном и наставном методологијом, иначе његов уџбеник не може бити акредитован. Дакле, можемо говорити само о начину на који се исто градиво обликује у уџбеницима различитих аутора и издавача. Ако постоји више издавача, наставници могу бирати онај уџбеник који је најбоље користити у пракси, који највише одговара ученицима. Могућност да се користе уџбеници само једног, националног издавача, не може бити подразумевајући гарант квалитета уџбеника – сматра Ломпарова, једна од аутора уџбеника издавачке куће „Клет”.

Многе уџбенике домаћих и страних, националног или приватних, издавача потписују професори државних факултета и наставници са вишедеценијским радним искуством у основним и средњим школама.

– Они имају највећи потврђени степен квалитета аутора који је могућ у нашој земљи. То значи да стручност аутора тих уџбеника не може бити спорна, да је њихова брига о националном идентитету део њиховог научног и педагошког позива који их одређује за цео живот, да је зајамчена провером квалитета на универзитету или у школама и да је подложна непрестаном усавршавању. Када је постојао само један издавач, систем образовања је био уређен према социјалистичком моделу који је, иако омеђен строгим идеолошким оквиром, одавао утисак много веће уређености од оне у којој се образовање налази данас. Ученици нису били затрпани различитим дигиталним садржајима који им разбијају концентрацију. Нису били бољи уџбеници, него су ученици били, могли бисмо рећи, мање захтевни, а образовање уређеније. Стога је ова носталгичност за једним издавачем у ствари потреба за уређенијим образовним системом. Али, уређенији систем неће бити обезбеђен постојањем једног издавача – закључује Ломпарова истичући да у ланцу образовања главна карика није уџбеник него наставник.

Писање уџбеника под шифром уз обештећење за учеснике

Доћи до квалитетног уџбеника са усаглашеним садржајима је озбиљан посао, напомиње проф. др Момчило Павловић, председник Друштва историчара Србије „Стојан Новаковић”.

– Ако се мисли на стварање оквира за припрему уџбеника из ових идентитетских предмета, измену наставних планова и програма, увођење нових садржаја то је посао Миниистарства просвете које има полуге и институције да та питања уреди на начин на који жели. Пре тог замашног посла потребна је анализа садржаја садашњих планова и уџбеника који су настали на основу тих планова, са конкретним указивањем шта треба мењати.

Кад се дође до усаглашеног решења, водећи рачуна о политичким и стручним имликацијама, утврди јасна процедура, упути јавни позив за писање уџбеника под шифром, уз предвиђено обештећење за учеснике позива лако ће се направити уџбеник. Ако се пак вратимо на оно што смо имали то ће изазвати пре проблеме него довести до жељеног циља – указује Павловић, иначе аутор уџбеника државног издавача.

Preuzeto sa: http://www.politika.rs/scc/clanak/474145/Razliciti-stavovi-struke-o-buducim-drzavnim-udzbenicima


Ako želite najnovije informacije o obrazovanju, posetite facebook grupu: Prosvetni radnici Srbije.


Pametna škola – Pametno opremite Vašu školu ili vrtić

Pametna škola je na osnovu dugogodišnjeg iskustva iz velike ponude izdvojila proverene i testirane uredjaje ili usluge za Vašu školu ili vrtić :


Automatsko muzičko školsko zvono je potpuno automatizovani sistem koji zvoni po rasporedu zvonjenja škole. Monitori, koji su postavljeni u hodnicima škole, prikazuju informacije o tačnom vremenu, datumu, vremenu koje je preostalo do završetka odmora ili časa, ime škole, logo, kontakt informacije, pokretne poruke dobrodošlice, obaveštenja i druge informacije. Na svakom odmoru izmedju časova automatsko školsko zvono pusta pažljivo odabranu muziku …



Program za računovodstvo u školi:

  • Program koji je u potpunosti prilagodjen potrebama škola i vrtića.
  • Program koji je jednostavan za korišćenje i modularan, tako da informatička pismenost korisnika skoro da uopšte nije potrebna.



Ako imate pitanje u vezi nekog proizvoda ili usluge koje nudimo pošaljite na upit i mi ćemo odgovoriti u najkraćem roku:

Unesite Vašu e-mail u oba polja kako bi Vam odgovorili (obavezno)

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *